המטרות
של הוראת הגיאומטריה
– ליצור
מודעות
למציאותן
של צורות;
לדוגמה:
חיפוש צורות בסביבה היומיומית; גילוי זוויות ישרות, חדות וקהות בחדר הכיתה.
חיפוש צורות בסביבה היומיומית; גילוי זוויות ישרות, חדות וקהות בחדר הכיתה.
לדוגמה:
שמות של צורות: ריבוע, מרובע, משולש, קובייה;
שמות של צורות: ריבוע, מרובע, משולש, קובייה;
– להקנות
דרכים
לכימות,
כמו
מדידת
שטחים
והיקפים;
לדוגמה:
יחידות אורך, יחידות שטח, יחידות נפח, חישובי אורכים שטחים ונפחים;
יחידות אורך, יחידות שטח, יחידות נפח, חישובי אורכים שטחים ונפחים;
– לבסס
הנמקות
לוגיות;
לדוגמה:
הבחנה בין מקרה פרטי לכללי, בניית סידרה של צורות הנדסיות על סמך החוקיות של צורות נתונות;
הבחנה בין מקרה פרטי לכללי, בניית סידרה של צורות הנדסיות על סמך החוקיות של צורות נתונות;
– להביא
לתיאום
בין
תפיסה,
מוטוריקה
וקוגניציה;
לדוגמה:
בניות באמצעות סרגל ומחוגה; זיהוי סוגי משולשים ומיונם לפי זוויות ולפי צלעות;
בניות באמצעות סרגל ומחוגה; זיהוי סוגי משולשים ומיונם לפי זוויות ולפי צלעות;
– ליצור
סדר
בעולם
הפיזי;
לדוגמה:
הכרת תכונות של צורות כמו סימטרייה, זוויות בסיס, צלעות מקבילות, צלעות שוות אורך;
הכרת תכונות של צורות כמו סימטרייה, זוויות בסיס, צלעות מקבילות, צלעות שוות אורך;
– ליצור
שפה
מתמטית
מדויקת
המקשרת
את זיהוי
הצורות
במציאות,
לחוקיות
שהן
יוצרות
ולחוקיות
נוספת
שאפשר
ליצור
באמצעותן
ועל סמך
החוקיות
שלהן.
לדוגמה:
שימוש בהגדרה ובמשמעויות שלה: הגדרת הריבוע כמעויין ישר זווית, או כמלבן שווה צלעות;
שימוש בהגדרה ובמשמעויות שלה: הגדרת הריבוע כמעויין ישר זווית, או כמלבן שווה צלעות;
אלכסון
נשאר אלכסון,
בין
אם הוא בתוך המצולע או מחוצה לו,
בהתאם
להגדרתו שהיא:
קטע
המחבר 2
קדקודים
של מצולע ואיננו צלע;
– פיתוח
יכולתו
של הלומד
להתמצא
במרחב
שמתארגן
באמצעות
צורות.
מרחב
אמורפי
חסר
חוקיות,
הופך
למרחב
מאורגן
ובעל
משמעות.
נוצר
קשר בין
התפיסה
החושית
של המרחב
למערך
הקוגניטיבי.
לדוגמה:
ריבוע נשאר ריבוע גם אם הוא נטוי; עבודה עם גופים החל בגיל צעיר מפתחת את תחושת המרחב ומה שיש בו;
ריבוע נשאר ריבוע גם אם הוא נטוי; עבודה עם גופים החל בגיל צעיר מפתחת את תחושת המרחב ומה שיש בו;
– יצירת
מעבר
הדרגתי
מהמוחשי
למופשט:
מפעולות
על
אובייקטים,
הכרת
היחסים
ביניהם
ובניית
יחסים
חדשים,
אל
הגיאומטריה
הפורמלית,
המתבססת
על
אקסיומטיקה
ותהליכים
דדוקטיביים;
לדוגמה:
בשלב המוחשי עוסקים בסרטוט, בגזירה ובקיפול. בשלב המופשט מוכיחים חפיפה או דמיון;
בשלב המוחשי עוסקים בסרטוט, בגזירה ובקיפול. בשלב המופשט מוכיחים חפיפה או דמיון;
– בנוסף
לתרומת
ההנדסה
להבנת
העולם
הפיזי
היא
תורמת
גם להבנה
ולשליטה
בחיי
היומיום;
לדוגמה:
הבנת קיבולת של מכלים, חישוב שטח של דירה.
הבנת קיבולת של מכלים, חישוב שטח של דירה.
שלמה יונה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה