חשיבותם של סיפורים חשבוניים
מאת חני גביש
|
דידקטיקה
רצף: ממוחשי למופשט
א. סיפור חשבוני המלווה במנייה של עצמים פיסיים.
המורה מניחה על השולחן 2 ערמות: חרוזים ירוקים וחרוזים אדומים.
מ: ספרו סיפור חשבוני על החרוזים הנמצאים על השולחן
ת: על השולחן יש שישה חרוזים אדומים ושלושה חרוזים ירוקים
ב. סיפור חשבוני המלווה במנייה של עצמים מצוירים.
המורה מציירת על הלוח הכיתתי תפוחים אחדים בצבע ירוק, על חלק מהם היא מותחת קו אדום
מ: ספרו סיפור חשבוני על התפוחים המצוירים על הלוח
ת: היו לך 6 תפוחים, אכלת 2 תפוחים
ג. סיפור חשבוני המתאים לתרגיל הכתוב בצורה פורמלית ללא סיוע של המחשה.
המורה רושמת על הלוח הכיתתי תרגיל : 4 + 7
מ: ספרו סיפור חשבוני המתאים לתרגיל הזה.
ת: גנן שתל 7 שיחים של ורדים אדומים ן - 4 שיחים של ורדים לבנים
ת: היו לי 7 עפרונות צבעוניים אחותי נתנה לי עוד 4 עפרונות
ת: אבא רוצה להחזיר בקבוקים ריקים לסופר: יש בבית 7 בקבוקים ריקים של בירה ו - 4 בקבוקים ריקים של מיץ ענבים
תרגום משפה מילולית לשפה חשבונית ובחזרה
משפה מילולית לשפה חשבונית
מ: על השולחן יש שישה חרוזים אדומים ושלושה חרוזים ירוקים. רישמו בלוחות האישיים את התרגיל המתאים לסיפור החשבוני שסיפרתי עכשיו
ת: 3 + 4
משפה חשבונית לשפה מילולית
מ: רשמו על הלוחות האישיים את התרגיל הבא: = 4 + 9
ספרו סיפור חשבוני המתאים לתרגיל שרשמתם.
בהתאם לעקרונות שנלמדו קודם חשוב לאפשר לילדים רבים להציע סיפורים חשבוניים מגוונים.
ת: באקוריום יש 9 דגים גדולים ושלושה דגים קטנים
ת: אמא 9 חבילות במבה ו - 4 חבילות ביסלי
ת: במגרש המשחקים היו 9 ילדים ואליהם הצטרפו עוד 4 ילדים
ת: ליונתן יש 9 גולות, במשחק עם עדי הוא הרויח 4 ילדים
בעיה = סיפור חשבוני המלווה בשאלה
המורה נותנת ליובל ושירלי זרעים גדולים של שעועית.
מ: ספרו סיפור חשבוני על מה שנתתי ליובל ושירלי
ת: יובל קבל 5 זרעי שעועית ושירלי קבלה 7
מ: כאשר אנחנו מוסיפים לסיפור חשבוני שאלה אנחנו קוראים לזה בעיה. מקודם אמרתם שנתתי ליובל 5 זרעי שעועית ולשירלי נתתי 7 זרעים. האם זה סיפור חשבוני או בעיה?
ת: זה סיפור חשבוני.
מ: תסביר מדוע
ת: כי לא שאלת שום שאלה.
מ: נכון. ומה צריך לעשות כדי להפוך סיפור חשבוני לבעיה?
ת: צריך לשאול שאלה
מ: איזו שאלה אנחנו יכולים לשאול ?
ת: כמה זרעי שעועית יש להם ביחד?
מ: מה נעשה עם השאלה?
ת: נפתור אותה
מ: מהו התרגיל המתאים לשאלה?
ת: שבע ועוד חמש
מ: כיתבו את התרגיל על הלוחות האישיים ופתרו אותו
מ: האם יש עוד שאלה שאנחנו יכולים לשאול על זרעי השעועית של יובל ושירלי?
ת: למי יש יותר?
מ: מה נעשה עם השאלה?
ת: נפתור אותה
מ: כיצד נדע למי יש יותר?
ת: אפשר לעשות השוואה ולראות ש - 7 זה יותר הרבה מ - 5 אז לשירלי יש יותר מיובל
מ: האם יש עוד שאלה שאנחנו יכולים לשאול על זרעי השעועית של יובל ושירלי
ת: בכמה יש לשירלי יותר מאשר ליובל?
מ: מהו התרגיל המתאים לשאלה?
ת: שבע פחות חמש
מ: כיתבו את התרגיל על הלוחות האישיים ופתרו אותו
מ: האם יש עוד שאלה שאנחנו יכולים לשאול על זרעי השעועית של יובל ושירלי?
ת: למי יש פחות?
מ: כיצד נדע למי יש פחות?
ת: אפשר לעשות השוואה ולראות ש - 5 זה פחות מ - 7 אז ליובל יש פחות משירלי
מ: מ: האם יש עוד שאלה שאנחנו יכולים לשאול על זרעי השעועית של יובל ושירלי
ת: בכמה ליובל יש פחות מאשר לשירלי?
מ: מהו התרגיל המתאים לשאלה?
ת: שבע פחות חמש
מ: מקודם כאשר שאלנו בכמה לשירלי יש יותר מיובל אמרתם שהתרגיל הוא 5 - 7
ועכשיו כשאנחנו שואלים בכמה ליובל יש פחות משירלי אתם אומרים שזה אותו תרגיל. אני
מבקשת שתסבירו?
ת: מה שיש ליובל פחות זה בדיוק מה שיש לשירלי יותר. כשעושים השוואה רואים שזה ההבדל ביניהם.
מ: תשובה נכונה.
מ: בכל פעם שאנחנו מספרים סיפור חשבוני ושואלים שאלה אנחנו אומרים שזו בעיה. ראינו שבסיפור חשבוני אחד אפשר לשאול הרבה שאלות. זאת אומרת שאפשר לנסח הרבה בעיות.
למה אנחנו קוראים לסיפור חשבוני עם שאלה - בעיה?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה